Desteğiniz için Teşekkürler!

ÇEK CUMHURIYETİ UZUN DONEM OTURUM İZNİ UZATMA

Çek Cumhuriyeti’nde yaşıyorsanız ve oturum izninizin yani biyometrik kartınızdaki tarihin sonu yaklaşıyorsa vize uzatma işlemleri yaklaşıyor demektir. Bu yazımızda uzun dönem oturum izni nasıl uzatılır, hangi evraklar gereklidir, ücreti ve başvuru merkezleri nerelerdir onlardan bahsedeceğiz.
Çek  Cumhuriyet Oturum Izni ve  Vize Uzatma işlemleri
Çek Cumhuriyeti Oturum Izni Başvuru Süreci

Başvuru Zamanları

Eğerki oturum kartınızdaki tarihlerin bitimine 90 gün kalmışsa artık vize uzatma için işlemlere başlayabilirsiniz demek. En erken başvuru tarihi oturum izni bitiminden 90 gün öncesi yani.

Eksik bir evrak çıkıp son dakika canınızı sıkmaması için de en geç 1 hafta kala artık başvuru için randevunuzu almış olmalısınız.

Başvuru Merkezleri

Uzun dönem oturum izninizi uzatmak için Çek Cumhuriyeti’nde yer alan Ministry of Interior (MOI Ofice) ofislerinden birinden randevu almanız gerekiyor. 

Bunun için illa ki ikametinizin bulunduğu merkezden randevu almanıza gerek yok, başka bir ofisten de bu işlemlerinizi yaptırabilirsiniz.

Örnek vermek gerekirse, yaşadığım şehirdeki MOI ofisinde iyi İngilizce bilen biri olmadığı için (başka bir işlem sırasında fark ettim) son uzatmamda okulumun bulunduğu şehirdeki ofisi tercih ettim. Çok iyi seviyede İngilizce konuştukları için de tek başıma gidip işleri halledebiliyorum. Öteki türlü ise yanınızda Çekçe bilen biri ile gitmenizi tavsiye ediyoruz. Çekçe bilmeseniz de MOI ofisler bir yere kadar yardımcı olmaya çalışıyor ama ülkeye ilk geldiğinizde uğramanız gereken Yabancılar Polisi’nin kapısından içeri adım attırmıyorlar, aklınızda olsun.

Tüm bölgelerde bulunan MOI ofisleri listesi ve iletişim adreslerine şu linktenulaşabilirsiniz. 

Randevu için kimisi sadece telefonla iletişim kabul ederken bazı bölgelerin ise kendi online başvuru sistemleri üzerinden size uyacak bir tarih-saat seçebilirsiniz.

Gerekli Belgeler

Burada bulunma amacınıza bağlı olarak sunacağınız belgeler de değişiyor. 

Eğitim, bilimsel araştırma, iş arama, çalışma, iş kurma, aile birleşimi ve yatırım gibi maddelerden hangisi sizin Çekya’ya ilk kabul aldığınızdaki sebep ise onun belgelerini götürmeniz gerekiyor. Şu link üzerinden bu belgeleri kontrol edebilirsiniz.

Örneğin “study” için istenen belgeler şöyle:

  • Pasaport
  • Burada kalış amacınızı gösterir belge (study durumunda bu belgeyi üniversitenizin International Ofice birimi düzenliyor. “Confirmation of Study” olarak geçiyor) -Orijinal evrak veya ‘aslı gibidir’
  • Konaklama kontratınız- -Orijinal evrak veya ‘aslı gibidir’
  • Fotoğraf 
  • Varsa aldığınız bursu/gelirinizi gösterir belge (bura alıyorsanız bu evrağı yine okulunuz düzenleyecektir)
  • Başvuru formu 
  • Sigorta belgeleriniz
  • 2500 CZK değerinde pul

MOI ofislerine vereceğiniz evrakların orijinal veya ‘aslı gibidir’ yapılmış olması isteniyor. ‘Aslı gibidir’ yaptırmak için postaneye (Pošta) gidiyor ve orijinal evrakları veriyorsunuz, onlar fotokopi çekip orijinal evrağı gördüklerine dair beyan içeren yazı ile birlikte zımbalayıp size veriyor. Ücret bilgisine ise şu linkten ulaşabilirsiniz. 

Pul ise Çekçesi Kolec (çoğul Kolky) ve yine Pošta’dan alabiliyorsunuz. Bunun için yanınızda başvuru ücreti kadar CZK bulunması yeterli.

Başvuru İşlemi

Randevu aldığınız gün ve saatre ilgili MOI ofisine gidip belgelerinizi sunuyorsunuz. Eğer herşey tamamsa yaklaşık 10-15 dakika başvurunuz alınmış olur.

Sonucunu ise değişmekle birlikte 3 hafta ile 2 ayda öğrenmeniz mümkün. Bunu size verecekleri takip numarasını sistemden kontrol ederek veya telefonla aranarak öğrenebiliyorsunuz. Eğerki oturum izni/vizenizin sonu geliyor ve halen size bir haber ulaşmadıysa tekrar MOI ofisine gidip sorun. Bazen sistem yenilenmiyor, size telefonla ulaşamıyor veya bir şekilde sonuçlanan başvurunuz gözden kaçmış olabiliyor. Direkt ofise gittiğinizde yeni oturum kartınızı alabilir veya eğer oturum izni sürenizin sonu yaklaşmışsa geçici olarak orada hemen pasaportunuza 15-30 günlük bir vize yapıştırabilirler (ikisini de deneyimledik)

Sorularınız olursa yorumlarda bekliyoruz.

Sevgiler

Yorumlar

  1. Merhaba iyi günler bir konuda size danışmam gerek, ben iki yıldır çek cumhuriyetinde çalıştım ve oturum kartım işverenim yenilemediği için oturum bittikten bir ay sonra malesef başvuru işlemlerine başladık, tabi bir sürü evrak ve hastane raporu felan ayarladık,ancak malesef bana departure order yani çıkış vizesi verdiler ve çıkış gereği şu anda türkiye deyim. En son yabancılar polisinden onaylı işverenim ve kimlik bilgilerimin olduğu onaylı bir kağıt aldım sanırım çevirisini yaptığımda iş amaçlı oturum uzatmaya dair onay diye bir anlam çıktı, benim sizden ricam işverenim mısırlı olduğu için ingilizce anladığım kadarıyla yabancılar polisi verilen çıkış vizesi gereği çıkışımı yapmamı, ancak belgelerin buradan teslim edilip işleme konulacağını ve şahsıma onay verildikten sonra ankara konsolosluğa ülkeye giriş ve oturum kartımı alabilmem için giriş vizesi gönderileceği söylendi. 19 martta giriş yaptım ve hala beklemekteyim sizce normal bir süreç içindemiyim yada daha ne kadar beklenilir? Bütün bu olanlar yasal prosedür içinde mi yoksa yolunda gitmeyen birşeyler olabilir mi? Lütfen sizden ricam konu hakkında bana yardımcı olun...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar, öncelikle yasal konularda uzman kişiler olmadığımızı söylemeliyiz. Biz daha çok tecrübelerimizi yazıyoruz. Sizin duruma gelince, 19 Mart’ta sanırım işlemlerinize başlanmış tekrar Çek’e gelebilmeniz için. Yani 1 ay sonuç almanız için çok kısa bir zaman. Malesef pandeminim de etkisiyle bu tür vize-oturum başvuru sürelerinim sonuçlanması inanılmaz uzadı. Size şöyle söyleyeyim: Ekim ayında oturum uzatmaya başvurdum, 6 aylık geçici vize verdiler bana da ve 5.ayda ancak oturum kartımı çıkartabildiler. Eşim de iş dolayısıyla buradayken çalışma kartı başvurusu 6-7 ayda sonuçlanmıştı. Umarız sizin durumunuzda süreç bu kadar uzamaz. Size başvurunuzu takip edebileceğiniz bir takip numarası verdiyse mvrs.cz sitesi üzerinden ilgili sayfaya ulaşıp ordan kontrol edebililirsiniz başvurunuzun durumunu. Güzel haberlerinizi bekliyoruz.

      Sil
  2. Size. Cok teşekkür ediyorum ilginiz ve geri dönüşünüz adına. Size söylemek istediğim burada çek konsolosluğu ile görüşmelerim neticesinde de oturum kartı işlemlerinin eğer belgeler konsolosluk aracılığıyla değilde bizzat elden Cekya içinde teslim edildiyse yazan süre bir ay görünüyordu. Tabiki pandemi sürecini de göz önünde tutmak gerek. Bana en son yabancılar dairesinden oturum uzatılmasina ilişkin bir tastikli belge verildi. Çıkış vizesi geri ceviremedigimizden dediğim gibi 19unda çıkış yaptım. Oradaki yetkililer bana ülkeye dönüş yapmami ve kararın isverene iletilip konsolosluğa ülkeye giriş vizesi verilecek denildi. Cok tesekkurler. Bana bir numara verilmedi kontrol edemiyorum umarım işler rast gider, Saygılarımla, selamlar.

    YanıtlaSil
  3. Size. Cok teşekkür ediyorum ilginiz ve geri dönüşünüz adına. Size söylemek istediğim burada çek konsolosluğu ile görüşmelerim neticesinde de oturum kartı işlemlerinin eğer belgeler konsolosluk aracılığıyla değilde bizzat elden Cekya içinde teslim edildiyse yazan süre bir ay görünüyordu. Tabiki pandemi sürecini de göz önünde tutmak gerek. Bana en son yabancılar dairesinden oturum uzatılmasina ilişkin bir tastikli belge verildi. Çıkış vizesi geri ceviremedigimizden dediğim gibi 19unda çıkış yaptım. Oradaki yetkililer bana ülkeye dönüş yapmami ve kararın isverene iletilip konsolosluğa ülkeye giriş vizesi verilecek denildi. Cok tesekkurler. Bana bir numara verilmedi kontrol edemiyorum umarım işler rast gider, Saygılarımla, selamlar.

    YanıtlaSil
  4. Merhaba, bilgilendirmeleriniz için teşekkürler uzun dönem phd için Çekya'ya oturma izniyle mi gelmemizi tavsiye edersiniz yoksa uzun dönem vize ile mi? Uzun dönem vize sonrasında orada oturum iznine dönüştürülüyor diye bilgi aldık elçilikten. Ama nasıl başlayacağız bilginiz varsa çok seviniriz. Bir de konaklama onayını nasıl çözdünüz tavssiyeniz varsa alırız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba. Bizim durumunuzda hem Long-Stay Visa Formu hem Long-Term Residence Permit Formu doldurtulmuştu. Mesela eşime 3 aylık vize çıkmıştı ve o gelir gelmez burada oturum izni başvurusu yapmıştı. Bana ise 1 yıllık uzun dönem vize çıkmıştı, ben de geldikten 1 sene sonra oturuma başvurmuştum. Yani aslında sanırım biraz konsolosluk kararına bağlı ne çıkacağı. Ama ikisinde de avantaj/dezavantaj durumu yok. Belki bir tek şu olabilir, oturum izni ile size özel biyometrik kart çıkartılıyor ve pasaport taşımaktan kurtuluyorsunuz. Konaklama kısmını ise eşim benden 1 sene önce gelip bir süre yurtta kalmış sonrasında ise kiralık ev ayarlamıştı ikimiz adına kontratlı, ben de onu belgelerim arasına ekleyip gelmiştim. Çekya’da 3 ev değiştirince konaklama konusu için ayrı bir yazı gelecek 😄 sürecinizde kolaylıklar dileriz, sorularınız olursa buradayız.

      Sil

Yorum Gönder

Yorumunuzu buraya yazabilirsiniz.

İlginizi Çekebilecek Konular

En Çok Okunan Yazılarımız

MEMURIYETTEN ISTIFA- SON ISLEMLER

İNTERNETTEN PARA KAZANMAK - ANKETLER

KAMU PERSONELI ÜCRETSİZ İZİN ALMA SÜRECİ