Desteğiniz için Teşekkürler!

Bari Monopoli ve Polignano a Mare Gezisi

Herkese selam,

Bu yazımızda sizlere Italya'nin Puglia veya Apulia olarak bilinen bolgesinden, kac gun ayirmali, nerede konaklamali, ne yiyip icmeli, korona donemindeki seyahat uygulamalari ve bizim 3 gunluk seyahatimizden bahsediyor olacagiz.

Puglia Bolgesi-Italya

Oncelikle Bari seyahatini çok kısa zamanda planladığımızdan bahsetmeliyim. Normalde artan vakalar, azalan hatta sürekli ertelenen uçuşlar ve Türkiye dönüşü test yapma/karantinaya girme durumları sebebiyle Türkiye’ye gitmek için aldığımız 2 haftalık yıllık izinleri evde geçirerek yakmak üzereydik. Nuri’nin işyeri planları sebebiyle 2 haftadan fazla uzak kalamayacağı için olası bir uçuş iptali, karantina olasılığı bu durumu riske atabilirdi. Bu yüzden izinlerimizin ilk haftasını Çekya içinde kampta ve evde geçirirken, çok sevdiğimiz bir arkadaşımızın önerisi ile Avrupa içi uygun uçuşlar bakmaya başladık.

Bu yazının yazıldığı tarihlerde İtalya, Çekya için düşük risk grubunda yer alan ülkeler arasındaydı ve test/karantina gibi zorunluluklar yoktu. Bu yüzden deniz kenarı olarak planlamak istediğimiz seyahatimiz Wizzair firmasında en uygun biletleri bulmamız ile başladı. Normal zamanlarda Ryanair-Wizzair gibi firmalardan gidiş-dönüş 20€ gibi rakamlara uçak biletleri alınabiliyor. Hem salgın sebebiyle hem de uçuşa çok yakın biletleri aldığımızdan bize kişi basi gidiş-dönüş 80 euro oldu.

Burada bir parantez açıp Wizzair firmasından ve uygulamalarından da bahsetmek istiyorum. İnternette malesef bazı konularda detaylı bilgilere ulaşamadık. Örneğin, uçak biletinizi-boarding pass çıktı alma konusunda.. Uçuştan 1 gün önce çıktı almak için aramadığımız yer kalmadı ancak açık bir yer bulamadık (Cumartesi-Pazar Çek’te bu tür yerleri pek açık bulamıyorsunuz). Kendi sitelerinde ise “çıktı almalısınız”, “veya mobil app üzerinden de olabilir” gibi ifadeler yer alıyordu. Ryanair firmasının da çıktı olmazsa birçok yolcuya 50 euro gibi tutarlar kitlediğini de okumuştuk. Bu konuda ekşisözlüğe bile baktık ama yine tam bir bilgi yoktu (entry gireceğiz bizden sonrakiler için).

Çıktı alamadığımız için Wizzair mobil app indirdik ve bunlarla havaalanına geldik. Kontuara geçtiğimizde pasaport-oturum kartı dışında birşey istenmedi, mobil uygulama veya çıktıya bile bakılmadı. Eğer ki direkt kontuara uğramadan geçecekseniz o zaman mobil uygulamadaki boarding pass üzerindeki barkodu sınır geçiş kapısında ve uçak kapısında okutmanız yeterli olacak. Biz sadece sırtçantası ile seyahat ettik, çok abartılmadığı sürece kimse çanta boyutlarına da takılmıyordu. (Biz 30-40-40 cm mi diye bile ölçmüştük evden çıkmadan)

Wizzair check-in sistemi de eger uygulama uzerinden yaparsaniz basit ancak masaustu websitesinden check-in yapmak, karsiniza surekli "bunu da alin' su koltugu secin, secmezseniz cikin" tarzi yazilar ciktigi icin sonuca ulasmakta daha zor. Her ne kadar eger ucretli koltuk secmezseniz beraber seyahat ettiginiz kisiden ayri koltuk atayabileceklerini belirtmelerine ragmen, Nuri ile ikimizin check-in lerini ayni anda yaptigimda gidis-donus ikimize de yan yana koltuk atandi.

Şu an halen salgın döneminde olduğumuzdan İtalya tüm yolculardan “Self Decleration Form” doldurmalarını istiyor. İnternette birçok sitede bu formları bulabilirsiniz ama 2-3 çeşit var. Bizim çıktı alıp doldurduğumuz o an geçerli olan form değilmiş mesela, kontuardan bize yeni boş form ücretsiz olarak temin edildi. Bu formları dolduruyor ve indiğiniz havaalanında görevliye teslim ediyorsunuz (aslinda sizden bu bekleniyor ancak Bari havaalaninda ne binis ne iniste kimse bir form istemedi bizden). Formda eğer Avrupa ülkesi vatandaşı veya oturumuna sahipseniz ve son 14 gün içinde belirtilen risk grubundaki ülkelerden birine ziyaret etmemişseniz dolduracağınız kısımlar sadece kimlik bilgileriniz ve son sayfaya bir imza. Eğerki risk grubunda yer alan ülkelerin birinden seyahat ediyorsanız, mecbur olmadıkça bu planınızı iptal etmenizi öneririz. Verilen 3 sayfalık formun son sayfasında riskli ülkelerden gelen veya Avrupa ülkesi vatandaşlığı/oturumu olmayanların yazacakları adreste kendilerini 14 gün self-isolation’a alacaklarını temin ettikleri bir kısım bulunuyor.

Gelelim bizim birazcık maceralı başlayan seyahatimize.. 🙈 Pardubice şehrinden Prag’a trenle 1 saat sürüyor normalde. Ama Çekya’da trenlerde uzun rötarlar çok sık yaşanabildiğinden (daha önceki Kiev uçuşumuzda başımıza gelenleri de başka bir yazıda anlatalım) uçuş saatinden 5 saat önce yola çıktık. Yolda korktuğumuz başımıza geldi ve trenle 10 dakikalık mesafe kalmışken raylardaki bir problem sebebiyle trenlerin yola devam edemeyecekleri, ederse de bekleme süresinin ne kadar olacağınıb kestirilemeyeceği açıklaması yapıldı. Praha Liben istasyonundan Prag Hlavni Nadrazi (Merkez Tren İstasyonu)”ye gitmek için hemen yolları araştırmaya başladık. Daha önce de bahsettiğim IDOS uygulaması oldukça yardımcı oluyor. Tramway ile 8 veya 25 numaralı hatlara binip (biletinizi Liben istasyondan alın, tramway içinde veya Liben durağında satış yok veya IDOS uygulaması üzerinden satın alıp gelen SMS’i bilet olarak kullanabilirsiniz) bindiğiniz hatta göre Florenc veya Vltavska metro istasyonunda inip (C metro hattı) metro aktarması ile Hlavni Nadrazi’ye ulaştık. (30 dakikalık aktarma dahil bilet ücreti 24 CZK)

İstasyona ulaştığımızda ikinci şok geldi. Bir gün önce internetten araştırıp tek bir bilgi bile bulamadığım, halen sefer tarifeleri-süreleri her yerde yazan Airport Express otobüsleri sebebi açıklanmadan ve bir tarih konulmadan kaldırılmış.

İstasyondaki Danışma’da öğrendik ki havaalanına gitmek için önce Line A metro ile Museum durağından binip Nadrazi Veleslavin duraginda inip oradan da 119 numaralı otobüse aktararak havaalanına ulaşabiliyormuşsunuz (90 dakika gecerli 32 CZK luk bileti danışmadan satın alabiliyorsunuz).

Prag Merkez Tren İstasyonuna planladığımızdan 1.5 saat geç varınca artan stres seviyelerimiz biraz daha toplu taşıma ve bolca bilinmeyeni kaldıramayacak durumda olduğundan ve korona dönemlerinde havaalanında geç bulunma riskini göze almak istemediğimizden UBER çağırdık, 2 dk içinde geldi ve 370 CZK ya tren istasyonundan havaalanına iletildik. Araçla yolculuk yaklaşık 25-30 dk sürdü. Ve biz uçuştan 2 saat önce havaalanında olmayı başardık 😂🎊 (Donuste de yukarida bahsettigimiz otobus-metro ikilisiyle 40 dakikada tren istasyonundaydik)

Sırada havaalanındaki bilinmeyenler vardı. Öncelikle havaalanı Pazar günü olmasına rağmen oldukça sakindi. Maske takmak zorunlu (Prag metro hattında da zorunlu-tramvaylarda zorunluluk yoktu). Kontuar açılında boarding pass’lerimiz herhangi bir ek ücret alınmaksınız basıldı, kabin bagajlarımız/sırt çantamız kontrol edilmedi, self decleration formları da verdiler. Buradan sonra ise aramadan geçeceğimiz kısma geldik, yaklaşık 10 dakikalık bir kuyruk (kalabalıktan değil ama terminal 2 de sadece 2 tane arama olan bölüm açıktı ve titizlikle yapıldığından biraz beklemelere sebep oldu) ve arama sonrasında kapılara giden kısma ulaşmış olduk.

Uçuşta bagajlarınızı yanınıza alabiliyorsunuz (yanlış hatırlamıyorsam bazı firmalar yine salgın güvenlik önlemleri sebebiyle sırt çantasını bile bagaja gönderiyordu). Sosyal mesafe uygulanmıyordu, herkes yan yana ve maskeli şekilde yaklaşık 2 saatlik bir uçuş gerçekleştirdik. Uçuş sırasında yiyecek-içecek servisi de yapıldı (yine bazı firmalar ve hatlarda güvenlik sebebiyle sadece su vs verildiğini okuduk).

Sırada geldik Bari havaalanındaki uygulamalara. Nispeten herşey beklediğimizden kolay oldu. Havaalanında indikten sonra sadece ateşler ölçüldü ve bitti. Ne doldurduğumuz formlar alındı ne başka birşey soruldu :)

Bari Havaalani'nda metro duragi onundeki shuttle ve Line 16 duragi

Direkt sırt çantalarımızı aldık ve kapıdan çıktık. Hani bir zorluk olduysa bundan sonra oldu diyebiliriz. O da önce bir türlü şehre gidecek Line 16 otobüsünün durağını bulamamamış olmamızdan sonra da bilet alınacak yer probleminden kaynaklandı. Havaalanı içindeki bilet satış otomatları çalışmıyor ve içerideki polis biletlerin otobüsten alınabileceğini söylemesine rağmen otobüs şoförü korona güvenlik önlemleri gerekçesiyle artık direkt otobüste bilet satışı olmadığını söyledi ve bizi Amtad uygulamasını indirerek bilet almaya yönlendirdi. Otobüs önünde bilet alamayan kalabalık birikmeye başladı. Uygulamadan bilet almak bir türlü mümkün olmuyordu. (Bu arada uygulamayı Android ve IOSta bulamadık-onun yerine Bari Smart uygulamasını indirdik ama o da hata verdi)

Kimse bilet alamayınca şoför bir telefon görüşmesi yaparak birşeyler danıştı ve sonrasında oradaki herkesi otobüse aldı. Bari Centrale istasyonuna hepimizi götüreceğini ve oradan bilet alabileceğimizi söyledi.

Bari de online bilet alım sistemlerine ve otomatlara pek güvenip kendinizi biletsiz bırakmayın. Mümkün oldukça biletlerinizi önceden alın - tabi bu söylediğimiz bizim gibi toplu taşıma ile Bari’yi gezecekler için geçerli. 😄 Dediğimiz gibi sonra alırız diyerek vardığınız istasyondan otomattan bilet alıp donemeyebilir ve internetten satin almakla ugrasmaniz gerekebilir, çünkü ya otomat çalışmıyor ya da hiç olmuyor bile.

Birçok Avrupa ülkesinde yaygın ücretsiz wifi ağları sayesinde hat/paket vs almadan gezmeyi başardık ama bu İtalya için mümkün değil. En az 3 kez acil bir şekilde internet kullanmamız gerekti ve olmasaydı çok mağdur olabilirdik. Bu yüzden tavsiyemiz mümkünse bir İtalyan hattı veya internet paketi edinmeniz.

Yaklaşık 40-45 dakikalık epey sıcak bir otobüs yolculuğu sonrasında konaklamamızın bulunduğu Newhouse Crispi 78’e ulaştık. Epey merkezi, istasyona yakın, oldukça uygun ve şirin bir Airbnb evi. Aynı zamanda Booking üzerinden de rezervasyon yapmanız mümkün.

Italya'da prizler bu sekilde. Telefon sarjinda sorun olmuyor ama laptop, sac kurutma makinesi vs icin yaninizda adaptor olmasi gerekebilir.

Diğer bir konu eğer otobüs kullanmak istemiyorsanız Shuttle veya Metro hattı ile çok daha kısa sürede şehire ulaşabilirsiniz. Biz gelirken acelemiz olmadığından Line 16’yı kullandık (1.2 euro) dönerken ise sabah erken uçuş olduğundan çok daha kısa süren metro hattı (ferrotramviaria spa) ile ulaşımı tercih ettik (5euro).

Odamiza yerlestikten sonra Italya'ya gelme amacimiz olan deniz sevdasi ile caretta carettalar gibi kendimizi en yakin sahil olan "Pane a Pomodoro"ya giderken bulduk :) Turkce'ye cevirirsek "Domatesli Ekmek" olan bu halk plaj adini yine Bari'ye ozgu foccaccio'dan aliyormus. Ve Pane a Pomodoro'nun mutlulugun esanlamlisi olarak soyleniyor ki yazinin devaminda da bahsettigimiz bu domatesli ekmegi yiyince insan Italyanlarin ne demek istedigini daha net anliyor. Bu plaja ister yuruyerek isterseniz Bari Centrale istasyonundan 5 dakikalik tren yolculugu ile ulasabilirsiniz.

Haritada gordugumuz diger bir plaj olan Torre Quetta ise asiri taslikli ve dalgali, oldukca keyifsiz bir plaj.

Torre Quetta Plaji

Yetersiz zaman sebebiyle tam arastiramadigimizdan gidemedigimiz diger Bari merkez plajlari ise sunlar:

• Canalone
  • Sun Beach
  • La Baia
  • Lido La Rotonda
  • Lido San Francesco
  • II Trompolino

Deniz sonrasi pizza konusunda en yuksek puanli buldugumuz, lokallerin en cok tercih ettigi, ara sokakta bir restoran bulduk. Aslinda restoran degil de lokanta mi demeli. Firin gibi girisinden gecip 4 masali bolmesinde oturup siparisinizi bekliyorsunuz. Icerisi klimali oldugundan sicak anlaminda bir sorun olmadi. Mekanin adi II Grottino. Biz cok ac olmadigimizdan bir Mortadella aldik (7euro). Sadece tadim icin geldiyseniz iki kisi icin oldukca yeterliydi. Biraz tuzlu olan pizzayi ortadaki mozarella oyle muthis dengeliyordu ki cok begendik.

Yemekten sonra gecesinin bir baska anlatildigi Bari'nin liman bolgesine dogru yuruyuse basladik. Gercekten anlatildigi gibiydi. Eger yaz aylarinda da gitmisseniz o civil civil kalabalik, evlerin onune masa sandalye atip sen sakrak muhabbete dalmis genis Italyan aileleri, balkonlardan birbiriyle sohbet eden komsular, her balkondan sarkan ve gercekten mis gibi kokan camasirlar, dar sokaklar, korunmus mimari, isiklandirma.. Gercekten cok keyifli bir atmosfer ve bunu yasamak icin 3 gece de dolastik. Bir de cok ilginc ki her gittiginiz sokak baska bir yere cikiyor. Neredeyse uc gece dolastigimiz sokaklarda bir gectigimizden bir daha gecmedik. Cikmaz sandiginiz daracik sokaklar, burasi birinin evine gidiyor diye dusundugunuz kapilar bile bir baska sokaga cikiyor. :) Kisaca Bari gece turu, eski şehir bögesi büyüleyici ve her sokak başka bir yere çıkıyor labirent gibi.

Agzimizi tatlandirmak ve Italyanlarin meshur gelatosunu denemek icin yine en cok onerilenlerden Gentile'ye gittik. Tamamen onlarin onerisi ile Acibademli ve Tuzlu Karamelli dondurma aldik. (8 euro)

Su icin ise sunu soyleyebiliriz, sehir icinde bir suru cesmeler var ve oldukca soguk su akiyor. Ayrica şehir içinde şişenizi dolduracağınız otomatlar var. Bunlara ek olarak otomatlardan olusan dukkanlar var. Soyleki aradiginiz herseyi iceren cok sayida otomati bir oda buyuklugunde kapisi olmayan dukkana koymuslar ve 24 saat boyunca yiyecek, icecek, ilac, maske, sampuan, sabun vs ne akliniza gelirse var.

2.GÜN

Önce kahvaltı için Magda’ya gittik ve foccaccio ile tanıştık. Olağanüstü lezzetli, resmen pizzadan daha güzel geldi bize. İtalyanlar daha çok dilimle değil gelip tam porsiyonu alıp gittiler. Ücretlendirme tartılarak yapıldı. İki kocaman dilime 3.3 euro verdik, oldukça doyurucu.

Foccaccio ve espresso

Monopoli

İstasyondan Monopoli’ye biletleri alıp yaklaşık 40 dk tren seyahati ile ulaştık. Otomatlardan aldığınız biletleri trene binmeden validasyon için ayrı cihazlardan okutmayı unutmayın. Monopoli’de istasyondan şehir merkezine ulaşana kadarki kısım ileride göreceklerimiz hakkında önce bir şüpheye düşmemize yol açtı. Ama sonra eski şehir bölgesine ulaştığımızda yine nefes kesici sokaklar bizi bekliyordu.

Monopoli, Italy

Öğle sıcağında epey yürüdükten sonra (ki açıkçası çok aşırı zorlanmadık, binaların gölgeleri oldukça serin ve sık ve dar sokaklar da mutlaka gölge bir taraf oluyor) liman bölgesinde büyük kayalıklar üzerine havlularını sermiş denize giren ve güneşlenen insanları görünce biz de dayanamadık. Kayalık kesimden denize girmek çok kolay değil baştan söyleyelim. Özellikle dalga da varsa.. Ama dalgalı deniz ve biraz aksiyon sevenleri oldukça tatmin edecek bir bölge diyebiliriz. Biz çok eğlendik.

Oradan yaklaşık 200m sonra ise oldukça ufak ama kumluk bir plajı var. Kalabalık ama Monopoli ve Polignano a Mare bölgelerindeki denizin rengi de keyfi de bir başka. Plajlar öyle kalabalıktı ki hem azıcık havlu serecek alan bulmak da eşyaları kıyıda bırakıp rahatça yüzmek de pek mümkün değildi. Bu yuzden yukarida listeledigim isletmesi olan plajlari da deneyebilirsiniz.

Monopoli sokaklarında biraz gezdikten sonra Polignano a Mare’ye gitmek için trene gittik. Monopoli’ye yüzme dahil 3 saat yetti bize. Eğer yemek molası vs verilecekse +1 saat daha ekleyebilirsiniz. Bu arada Polignano a Mare’yi anlatmadan önce şunu da belirtmeliyiz ki öğleden sonra cafe-restoran ve mağazaların çoğu saat 1 civarında kapanmaya başlıyor ve akşam 7-8 den önce de açılmıyor. Malum İtalyanların siesta zamanı 😍 Dolayısıyla aç kalmamak için zamanınızı buna göre ayarlamanızı, mümkünse gideceğiniz yerde yemek yiyecekseniz açık oldukları saatleri internetten kontrol etmenizi tavsiye ederiz. Biz Pazar günü 4’ten sonra açık yer bulmak için baya uğraşmıştık (Pazar birçok yer açılmıyor bile).

Tren istasyonlarında biletinizi alırken mümkünse dönüş biletinizi de almanızı önerebiliriz. Çünkü bazı ara,küçük istasyonlarda ne bilet alma yeri ne de validasyon cihazı çalışıyor (Pane e Pomodoro plajına gitmek için kullandığımız Bari Parco Sud durağında veya Bari Torre Quetta duraklarında biraz zorlandik)

Polignano a Mare

Polignano a Mare`ye vardigimizda en meshur plaji olan "Lama Monachile"ye geldik. Asagidaki kalabaligi gorunce sadece birkac fotograf cekip ogle yemegimizi yemek uzere Massari Mozzarella Bar`a gittik. Burada isterseniz cesit cesit Italyan peynirlerinden kendinize tabak yaptirabilir isterseniz muhtesem hamburgerlerinden birini deneyebilirsiniz. Biz "The Nik's" ve "Monachile" denedik, bayildik. (https://massarimozzarellabar.it/) Fiyatlar 7-8 euro civari. Yogun sezonda giderseniz 40-45 dk beklemeniz garanti.

Yemekten sonra restoranin tam karsisindaki tarihi kemerden yine "old town" olarak tahmin ettigimiz bolgesini gezmeye basladik. "Terrazza Santo Stefano" noktasindan meshur plaji tam karsimiza alarak manzarayi seyredip fotograf cekildik.

Kilit yerine herkesin duvarda isimlerini ve burada bulunus tarihlerini yazdiklari bir duvara rast gelip biz de ismimizi ekledik :) 2012 yilindan bile yazilanlar duruyordu halen.

Birseyler icmek icin muhtesem bir konumu ve manzarasi olan Lime Bar`da mola verdik. Italya'ya ozgu bir kahve olan ve espresso, kakao ve sut kopugunden olusan birer espressino ictik. Eger aksam 5'ten sonra giderseniz kahve servisleri olmuyormus bilginiz olsun.

(https://www.facebook.com/pg/limepolignano/photos/?ref=page_internal)

Ayrica Italya'ya ozgu kahveler ve kahve kulturu hakkinda daha fazla bilgi ogrenmek istiyorsaniz su blogdan bakabilirsiniz : https://blog.studentsville.it/top-10-tips/everyday-life/10-types-of-italian-coffee-decoded-and-pronounced/

Sirada geldi, denize girmeye. Gelmeden once arastirip gordugum kayalik yamactan atlama olan bolgeye geldik ki burasi "Terrazza Santo Stefano"nun tam karsisinda kaliyor. Yaklasik 8-10 m yukseklikteki kayaliklardan asagiya atlayan insanlari gorunce tutamiyorum kendimi. Ama Nuri tutuyor :D Biz de beraber biraz asagilarda kalan 3-4 m yuksekligindeki kayaliklara iniyoruz ve oradan atliyoruz :)) Cok dalgali ve oldukca kayalikli olan bolgede, deniz ayakkabisi vs olmadan cikmak epey zorlu oluyor. Cogu kimse bacaklarindaki minik kaya siyriklarina aldirmadan atlayip tekrar kayalardan kiyiya tirmanmaya devam ediyor.

Biraz atlama/yuzme sonrasi biraz ilerdeki "Grottone" olarak adlandirilmis kayalar arasinda olusmus havuza dogru gittik. Derinligi maksimum 50-60 cm olan bu kaya havuzundan eger deniz dalgaliysa yine biraz zor ama oldukca keyifli bir inis cikisla denize ulasabiliyorsunuz.

Grottone- Polignano a Mare

Bari gezisi sirasinda isinize yarayabilecek uygulamalar sunlar :

• Mapy.cz (offline harita)
  • Bari Smart
  • Trenitalia
  • Ferrotramviaria Spa
  • Google Ceviri

Ikinci gunumuzu de bol yuzmeli ve gezmeli bitirip Bari merkeze donmek uzere tren istasyonunun yolunu tutuyoruz. Aksam yine Bari merkezde meshur Italyan sokak lezzetlerini denemek icin Piazza Mercantile meydanindayiz. Ilk once Panzerotti yiyoruz, yer tercihi olarak en cok onerilen Cibo'yu bir turku bulamayinca Panzeropoli'den yedik. Yine birseye benzetmek gerekirse ici istediginiz malzemelerle doldurulmus pisi diyebiliriz. Oncelikle dis hamurunun nasil olmasini istedigini seciyor sonra ic dolgusunu soyluyorsunuz. Dis hamurunu klasik degil de ozel secerseniz 0.5 euro, ic harci ise 2-2.5 euro arasi. Italya'nin meshur biralarindan Messina ve Peroni'yi de deneyebilirsiniz. Bir de "Dreher Radler" limonlu bira cok lezzetliydi. Sokak lezzetlerinden devam edersek Pizzeria di Cosimo'da da Nutella'li Piadine yedik. Bastan soyleyelim Piadine ne bilmiyorduk, megerse lavas cinsi bir ekmek :))

3.GUN

Alberobello

Kahvalti icin 2 gunde vazgecilmez olan Magda pastanesine gittik yine. Calisanlar o kadar guleryuzlu ki, herkes birbiriyle ve musterilerle sakalasiyor, keyifli muzikler caliniyor ve arada dans bile ediyorlar. Ortamin enerjisi gune baslamak icin harikaa!

Son gunumuzde Bari'ye 1 saat mesafedeki Trulli yapilari ile meshur olmus ve Unesco korumasi altina alinmis bir kasabaya gittik. Otobus biletlerini yine Trenitalia otomatlarindan alip Bari Centrale istasyonunun arka tarafinda kalan durakta otobusumuzu bekledik.

Bu yapilar Italya'nin daha cok Puglia bolgesine ozgu. Ilk olarak 14.yy da ortaya ciktigi dusunuluyor. Su an Alberobello'da 1030 adet Trulli bulunuyormus. Kimisi halen ev-depo olarak, kimisi restoran, kafe ve dukkan olarak kullanilmakta.

Alberobello ve trulli yapilari

Trullo'nun (tekil trullo, cogul trulli) bu sekilde bir yapi olarak insa edilme sebebi ise cabuca yikilip kolayca yeniden insa edilebilir yapida olmasi. Peki bu ne gibi bir yarar saglamis derseniz, donemin vergi memurlari geldiginde o konik catiyi bir ip yardimiyla hizlica yikip yapiyi harabe veya depo olarak gostererek vergiden yirtmalarina yarar saglamis. Cati yapim sirasinda hicbir harc malzemesi kullanilmadan direkt "dry stone wall" teknigi ile yapildigi icin yikilip yeniden yapilmalari oldukca kolaymis.

Duvar kalinliklari yaklasik 2 m oldugu icin yazin iceriyi serin kisinsa ilik tutmaya yarayarak dogal bir iklim kontrolu sagliyor. Gezerken birkac adet ornek Trullo, eski tarzda dizayn edilip ziyaretcilere acilmis, icerileri gezme ucretsiz.

Alberobello ve Trullo

Eger bir yerler oturup yeme-icme yapmayacaksaniz 2-3 saat burayi gezme icin fazlaca yeterli geliyor.

Catinin en tepesindeki minik toplarin gunesi simgeledigi ve cati uzerindeki diger cesitli simgelerin ise Hristiyanlik ve Pagan inanci ile alakali iyi sans getirdigine inanilan alisilmadik figurler oldugu dusunuluyor.

Bari'deki son gunumuzun kalanini daha sakin gecirmek uzere merkeze donuyoruz ve siesta saati gelmeden karnimizi doyurmak icin yine en methedilen restoranlardan biri olan La Tana del Polpo'ya gidiyoruz. Puglia bolgesine ozgu meshur orecchiette (kulakcik olarak da bilinen ve taze yapilan Italyan makarnasi) denemek amacindayiz. Nuri kirmizi tuna, kuru domates, zeytin ve kaparili siyah orecchiette siparis ediyor, ben de deniz taragi, fener baligi ve karidesli Paccheri makarnasindan siparis ediyorum. Sonra tabiki yemekler yer degistiriyor :)) Ben bunca deniz canlisini ayni tabakta gormeye daha fazla dayanamayip Nuri'nin orecchiette'sine salca oluyorum.

La Tane Del Polpo'da yoreye ozgu Orechiette makarnasi

Italya'daki bircok mekanda servis ucreti yani kuver uygulamasinin halen devam ettigi aklinizda olsun, hesap geldiginde menu fiyatlarindan farkli cikmasinin sebebi bu (Mekana gore degismekle birlikte bazen hesabin %10 kadari veya sabit 2-5 euro gibi bir ucret aliniyor). Bunu fisinizde "servizio" olarak gorebilirsiniz. Diger bir konu ise "pane e coperto". Bu da masaniza sepetle gelen ekmek ucretidir ve genellikle dilim basina 1.5-2.5 euro arasidir. Bizim rastlamadigimiz ama diger onemli bir konu ise bir kafeye oturmaniz veya iceceginizi/yiyeceginizi alip gitmeniz arasinda 2 kat fark oldugu. Bu yuzden bircok Italyan ayakta, hemen pastane bufesi onunde kahvesini yudumlayip cikiyor.

Oglen yemegi sonrasi Bari merkezdeki en genis plaj olan Pomodoro'ya gidiyor ve gun batimi sakinliginde belki de bu senenin ilk ve son deniz tatilini sonlandiriyoruz.

Aksam saatlerinde de yine denemeden ayrilmak istemedigimiz sgagliozze ve popizze denemek icin Piazzz Mercantile bolgesine gidiyoruz. En unlu ve de en yasli sgagliozze yapan teyzeyi (da maria sgagliozza) bulamasak da meydandaki diger teyzelerden aldik. Illa bizden bir lezzete benzetmek gerekirse Popozze tuzlu lokma gibi, Sgagliozze ise misir unundan yapilan biraz degisik bir kizartma. Bize biraz agir geldi. Kese kagidinda karisik paket 3 euro. Bu arada bu meydanda Colonna Infame isminde bir anit var. Eskiden borcunu odemeyen Italyanlar ibret olsun diye buraya cikarilir, baglanirmis.

Italya'da gecici evimiz olan Newhouse Crispi 78'e donmeden once "Re Vittorio" pastanesinde Tiramisu ve yine Puglia bolgesine ozgu Pasticciotto tadiyoruz. Pasticciotto muhtesem bir lezzet, bu kadar sade gorunup icinden boyle bir lezzet cikmasina biz de sasirdik. Ici istediginiz tatli ile dolu (biz tamamen calisana biraktik secimi), disi kek gibi ve ilik servis edilen bir pasta. Yine de bu mekani onermeden once tripadvisor yorumlarina da bakmalisiniz. Biz kotu servis veya fiyatta bir suprizle karsilasmadik ama bu yonde bazi yorumlar var. Bir de buranin dondurmasi onerilmemis, eger dondurma istiyorsaniz saniriz Bari'nin en tercih edilen dondurmacisi olan ve onunde her daim kuyruk bulunan Gentile'de yemenizi tavsiye ederiz.

Pasticciotto ve Tiramisu

Bu yazida daha cok bizim planlarimizla 3 gunluk tatilimizi anlattik. Bir sonraki yazilarimizda Polignano a Mare'de baska yapilabilecekler, Bari'den donerken neler alinabilir, Italyan peynir, zeytin ve kahveleri, genel olarak Italyan mutfagi, Puglia bolgesine ozgu yemekler, Bari'de araba veya motosiklet kiralama, liste halinde gezilecek yerleri ve ozelliklerini anlatiyor olacagiz.

Paylasimlarimizdan daha detayli haberdar olmak icin bizi instagramda takip edebilirsiniz :)